Första marknadsdagen

Vardag / Jobb, Jokkmokk, Jokkmokks vintermarknad, Väder / Permalink / 0
På förmiddagen så smet jag snabbt ut på marknaden för att kolla in läget, och för att försöka fynda lite före alla andra. Eller ja, nästan alla eftersom det redan var en hel del folk på området när jag kom dit. Efter väl uträttat ärende så hade jag inhandlat en bok (inte alls förvånande för min del), ett par nya silverörhängen och det obligatoriska marknadsgodiset.
 
Dessutom hann jag gå förbi biblioteket inne i Ája, som är ihopbyggd med Ájtte, och hämta en bok som heter 101 julevsáme verba som alltså innehåller 101 lulesamiska verb och deras böjningar som titeln hintar om. Helt gratis var den också, så passa på ni som vill, kan och hinner att hämta ett exemplar innan de tar slut. Det kostar ju som sagt ingenting mer än att orka gå dit.
 
För en gångs skull så är det faktiskt riktigt milt ute, bara några minusgrader faktiskt. Den normala marknadstemperaturen brukar ju annars vara runt -20, -25 och som värst var det förra året då det var runt -35 grader utomhus. Plus minus 5 grader. Så det känns lite konstigt att det faktiskt var relativt behagligt ute.
Till top